ceea ce urmeaza sa fac e, vorba englezului, excruciating.

nu-mi place Ioan Rus, fostul Ministru al Internelor. il suspectez de multe chestii, dintre care prima nu e neaparat reminiscenta lui de sange albastru.

adevarul e ca prima mea relatie „institutionala” cu Rus (care, de-a lungul vremii, e clasat printre putinii, foarte putinii carora, de fiecare data la telefon imi vine sa le zic „domnul Rus”) a fost intr-o zi cand i-am inchis telefonul in nas. era campania pentru prezidentiale si cumva stiam (de la defunctul ZC si de la redactorul lui sef, Mihnea) ca si domnii astia pe care ii sun tre sa ma respecte cumva.

de aia, cand Rus mi-a raspuns si mi-a turnat un discurs sacadat despre cum ZC (Ziarul Clujeanului, cel mai bun cotidian local, inainte sa-l transforme unii in „mic, color, cuprinzator”) ar fi un ziar de dreapta si gresit, m-am simtit atat de jignita ca am inchis. nu asa, ca taranii. am zis „multumesc, o sa revin cand putem povesti normal” sau ceva. si am inchis. stiam din redactie, de la betty, ca Rus nu vorbea cu oricine. si nu as fi vrut ca Rus sa creada ca-i cersesc ceva. imi era greata de asta.

acum, la aproape 7 ani dupa, Rus cred ca nu mai tine minte 🙂 n-a mai tinut minte nici 10 minyte dupa. stiu ca a intervenit la Sarbu ca ZC sa-i fie mai prietenos. stiu ca aveam un sef minunat in care se opreau toate interventiile astea. mie, jurnalistului de politic de atunci, nu mi-a intrat nimeni peste mana. nu mi-a zis nimeni ce sa scriu sau ce sa nu. mi-a fost si frica sa spun in redactie ca i-am trantit telefonul lui Rus. dar nu mi-a fost frica de gest. era o treaba de cinste si de viitor, asa am simtit-o eu.

si dupa cateva minute, tranzitul (mobilul de la care sunam toti din redactie, si pe care Rus il stia, gratie aceleiasi Betty) a sunat din nou. „Ruuuuuus o cauta pe Simiiiiina”, a strigat cineva. si am sarit pe telefon. si Rus, calm si razacios, mi-a zis tot ce as fi vrut sa-l intreb din prima, cand imi inchisese ca sunam de la ziarul de dreapta.

am inceput asa pentru ca Rus, (adevarul e ca) e nesuferit. si munceste la asta. nu vrei sa auzi „si ce pizda ma-tii te fute grija?” in conferinta de presa. si Rus e maestru in a zice asta. n-o sa uit veci cum, emotiile cele mai mari de la ZC le aveam cand stiam ca tre sa-l sun pe nifilistul. pe scarbosul. si e, e un mare scarbos. e cosmarul jurnalistic.

dar nu pot sa fiu de acord nici cu lipsa nuantelor. ca jurnalista pe local m-am izbit de „incomensurabili” ca Rus. da’ am inteles intotdeauna sau am incercat sa inteleg ce voiau ei, ca asa invatasem de la Mihnea, ca ala e schepsisu’, sa pricep ce vor.

il suspectez in continuare pe Rus ca si-a bagat Ben-Ben-ul in lucrari publice pana in cot, incepand de la subcontractarile la Bechtel. ca tomita rus nu-i zice si acuma „shefu'” degeaba. ca are niste radacini in SIE.

dar nu pot sa-l suspectez de retard-politic. o fi un meci ascuns intre fostul secretar UASCR pe campus si ala care n-a putut (Boc). anyways, am ajuns, la 7 ani dupa, sa ma intreb daca nu cumva nifilistul chiar avea un plan. si nu e avantajul lui Rus, e dezavantajul lui Boc. de la care chiar ma asteptam sa aiba un plan. si Boc nu l-a avut.

de fapt, e o singura treaba care ma irita in comentariul dat: „(…)Ioan Rus repetă convingerea lui și ne mai jignește o dată: eram prea proști pentru e.”. aici. asa e. eram prea naivi, nu prosti, prea putin unsi cu toate alifiile pentru el. (care el era deja uns pana peste cap). si asta era un alt secret deprins de la Mihnea, ca nu trebuie sa fii musai uns ca sa fii ziarist. un secret pe care, de exemplu, unul ca Man nu l-a putut da mai departe veci.

pentru ca dupa ce vezi un premier care jura pe biblie de convenienta si mananca oricat cacat ar trebui dupa ce nu a facut nimic la Cluj (in afara de ce nu trebuia sa miste o mana ca sa se intample) nu te poti gandi decat la asta. ca ai votat „providentialul” in locul scarbosului. si „providentialul” s-a dovedit a fi mai mult ca scarbos.

asa ca „berea-i pentru carutasi” e simpatic, privit istoric. (aproape, nu e simpatic, ne arata doar gradul de parvenitism. din pacate, nu ne arata gradul de competenta. si inclin sa cred ca gradul lui Boc de asimilare a rahatului e mai mare decat ala de parvenitism al lui Rus). si Boc nu mai afiseaza niciun grad, altul decat ala de sluga, de ceva vreme.

macar Rus a ramas fidel scarboseniei lui. Boc nu. si e o calitate asta, fidelitatea. arata darzenia si anduranta. Rus a supravietuit berii. Boc n-a supravietuit anti-coruptiei.

si e trist, e foarte trist, ca ma asteptam sa fie fix invers. asa e, are dreptate doamna care scrie, Rus e in continuare arogant si grobian si da, o arata peste tot pe unde merge. i-a aratat unei colege la telefon acu cateva saptamani „stii ce, da-o-n pizda ma-sii, is in concediu… si a inchis). dar Boc?…

mai e Boc simpaticutul de acu 6-7 ani? mai poti sa-l crezi cand zice orice? ca o sa reformeze? ca n-o sa faca alianta cu udmr? ca „toti PSDistii au fost si raman hoti”? ca si ca si ca… si da, Rus ne credea mai prosti ca el. e trist sa constati la 7 ani dupa ca avea dreptate.

eu de votat pe Boc l-am votat. si vad ca Rus e mai consecvent ca el. inclusiv in bere. si da, Dancu ii spunea ca va pierde pe pielea lui si nu gresea. Boc nu avea piele pe atunci si am descoperit abia acum ca asta era constanta lui. nu avea. tata ii zicea obraz.

(P.S. am ajuns cum e mai nasol, sa gasesc calitatea aluia . nu e meritul lui Rus, e prostia lui Boc.)

