astazi am aflat ca o cerere pe care am depus-o la inceputul unei luni la o institutie publica a ajuns unde trebuia la sfarsitul acelei luni. ce distanta a parcurs cererea mea intr-o luna? fix un etaj. de la parter la I. o luna. un etaj.

***langa mine, la ghiseul itm, vine un tanar. se opreste la ghiseu (ati observat cum trebuie sa te apleci ca sa ajungi la „vorbitor” la majoritatea ghiseelor din institutiile publice?) si ii spune baiatului din spatele gaurii de sticla ca are nevoie sa stie daca are cartea de munca inregistrata. ala se uita absent si ii spune inapoi ca nu crede ca are el astfel de informatii. si aici urmeaza dialogul esential:
tanarul: pai de la biroul de informatii mi-au zis sa vin la dumneavoastra!
functionarul (se panicheaza cateva secunde, apoi isi aminteste fericit): noi nu avem birou de informatii!

***primesc acasa o hartie care imi spune ca am incasat sume necuvenite de la statul roman. o somatie de plata pe care daca nu o „onorez” in 15 zile, mi se promite o executare silita. pe langa faptul ca ma simt ca un infractor, ca scrie acolo „a incasat foloase necuvenite”.
ma duc la institutia publica sa vad. ajung la o functie de conducere, ii explic ca eu nu am gresit cu nimic, ea ma intelege, da din cap, e grabita, ma paseaza la „fetele de la juridic”. fetele descopera ca am dreptate, am primit niste bani din greseala lor, acum ii vor inapoi. eu am cerut sa nu mai primesc banii aia la inceputul unei luni, ei au luat act de cererea mea depusa in institutia lor o luna mai tarziu.
si-mi zice o „fata de la juridic”: e greseala colegului nostru, pentru el acum suferim noi consecintele!
ii zic: nu doamna, le suport eu.
daca ar fi sa ne luam dupa lege, institutia lor a incalcat-o. daca ar fi sa.

***stau la un ghiseu gasit dupa 10 minute de cautari. din birou in birou: noi nu avem registratura, mergeti la… la… nu au nici ei registratura. si ajung fix la ghiseul la care am depus prima cerere. aia care a facut 150 de metri intr-o luna. de la parter la etajul I.

***in timp ce stau acolo, aud de vizavi, unde se aduna ca norii de ploaie grea someri: doamna, sunt LO-GO-PED, cum naiba sa ma treceti cu studii economice?!

***la unele ghisee sunt cozi de cate 50-60 de oameni. e sinistru sa mergi la institutiile astea care se ocupa de servicii sociale, lumea e posomorata, si, in general, sictirita. pentru ca chiar nu exista un ghiseu de informatii (badea nu face diferenta intre itm, ajofm, ajps, etc), lumea se pune la o coada, iar cand ajunge la ghiseu, unul din 15, afla ca trebuia sa se puna vizavi. encore un fois.
vin mame cu copii mici, mici. plang, tipa. ca sunt mici si n-ar trebui sa fie acolo, ar trebui sa fie acasa langa mamele lor, carora statul le creeaza toate conditiile ca sa se bucure de copii. si nu le aduce de 10 de ori pentru 10 de acte. dar ele vin, ca e interesul lor, nu?

***ii explic functiei publice de conducere ca nu mi se pare normal sa ma trateze ca pe un infractor, devreme ce nu am gresit cu nimic si ca ma astept la scuze. scrise. ea rade, se uita la mine ca la un alian, si zice: vaaai, dar nu va simtiti, asa e cu hartiile astea.
si nu se pot schimba?

***incerc sa-mi imaginez cum ar fi daca, in timp ce scriu o noua cerere, generata de greseala lor, m-ar invita sa iau loc in birou.

***axioma: intr-o institutie publica, legea e doar un principiu interpretabil. corolar: daca legea poate fi interpretata in defavoarea ta, ea va fi. corolar 2. daca legea poate fi interpretata cat mai complicat, astfel incat inclusiv institutia publica sa munceasca mai mult decat ar trebui, ea va fi.

***am depus noua cerere, in care cer sa-mi esaloneze plata „foloaselor necuvenite”, pentru ca un fapt e un fapt: am luat niste bani care nu erau ai mei. i-am luat in aprilie, ei au descoperit la mijlocul lui august, si mi-au comunicat la inceputul lui noiembrie. asa se misca institutia.
ies, ploua marunt, imi parind o tigara si calculez. doua ore. in care am reusit sa depun o cerere care sa rezolve cererea aia dinainte. la acelasi ghiseu. fumez cu sete, la dreacu.
ma gandesc, totusi, ca e bine ca etajul intai nu e la etajul sapte.

